BORRELIOOSIKO TAI MITÄ IHMETTÄ?

Valvojat: Bb, Tiina, viltsu, Sailairina

BORRELIOOSIKO TAI MITÄ IHMETTÄ?

ViestiKirjoittaja Bb » Ma Helmi 16, 2009 00:15

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 28.12.2008 11:26

Hei vaan kaikille,

Olen nyt jonkin aikaa lukenut tätä palstaa ja päätin myös liittyä borrelioosiliiton jäseneksi jos sieltä saisi hyviä vinkkejä. Ennen sitä halusin kuitenkin kertoa omista oireistani ja kysyä voiko tämä teidänkin mielestä olla jotain muuta kuin borrea tai onko ihan selvä borretapaus? Lääkärit siis tietenkin ovat kiistäneet koko asian.

Olin elokuussa Turun saaristossa ja joku ötökkä puri minua siellä. Huomasin sen siitä että se kohta alkoi kutimaan ja siihen tuli puremajälki. Punkkia en koskaan nähnyt. Siitä muutaman päivän jälkeen menin lääkärille ja sain 2 viikon amoksilliini kuurin (2*2 tablettia päivässä 500mg). Minulle ei koskaan tullut mitään suurta ihoreaktiota puremakohtaan, vain sellainen himmeä pieni rengas, jota lääkärit eivät edes noteeranneet. Samana päivänä kun aloitin kuurin alkoivat yleisoireet, vilutus ja yleinen kipeä olo. Siitä olen sitten kärsinnyt vaihtelevasti siitä lähtien...ja nyt on joulukuu. Mukaan tuli hengenahdistusta, raskas tunne hengittäessä, pistelyjä rinnassa, lämpö max. 37, päänsärkyä (ei mitään kovin voimakasta, mutta minulla ei ole ikinä särkenyt pää), limaisuutta kurkussa. Lisäksi on ollut voimatonta oloa, välillä sellainen vähän olo kuin kulkisin pilvessä ja viime aikoina myös välillä kuvottava olo. Oireet vaihtelee ja välillä parempia päiviä ja sitten taas huonompia.

Kesken amorion lääkekuuria minulle tuli ihottumaa rintaan ja kaulaan (noin viikon syönnin jälkeen) jota lääkäri luuli allergiaksi ja vaihtoi lääkityksen Doximyciniin. Tämän ensimmäisen kuurin jälkeen olen syönyt toisen melkein 3 viikon doximycin kuurin (maha ei kestänyt ihan loppuun asti). Kaikki perustestit otettu (verikokeet, keuhkot ja poskiontelot kuvattu, kilpisrauhastestit, allergiatestit), borren vasta-aineet myös negatiiviset.

Olen noiden kuurien jälkeen siirtynyt käyttämään homeopaattisia lääkkeitä. Edelleen kuitenkin oireita on ja nyt päätin aloittaa uudelleen antibiootit (minulla on niitä nyt kolmeksi viikoksi (amoksilliini), mutta yritän saada lisää.

Olen miettinyt esim. sellaista että voiko olla että aluksi saamani ihottuma olisi ollut herx reaktio? Onko teillä kokemusta voiko sellaista tulla niin tuoreessa tartunnassa? Allergiaa se ei ainakaan ollut koska sain samanlaisen reaktion kun aloitin homeopaattiset lääkkeet. Ja tuo reaktio tuli vasta viikon päästä siitä kun aloitin amoksilliinin. Eikö sen pitäisi tulla heti parin päivän sisällä lääkkeen aloituksesta? Vähäisessä määrässä sitä ilmeni myös kun esim. lopetin antibioottien syönnin. Ja nyt kun olen syönyt viikon taas amoksilliinia huomasin että muutama näppy on tullut taas rintaan, tosin ei mitään ekaan kertaan verrattuna. Voikohan myös olla että bakteeri on nyt jo muuntautunut kun olen syönyt jo pari lyhyempää kuuria ja antibiootit eivät enää auta? Tai oikeastaan ne ei aluksikaan auttaneet. Luulinkin aluksi ettei tämä voikaan johtua punkista, koska tuntui etteivät antibiootit purreet oikein missään vaiheessa?? Tai olivatko kuurit vaan aivan liian lyhyet? Se on kyllä kiven takana saada pidempi kuin 2 viikon kuuri!!

Puremmasta on nyt 4 kk. Olen koko tämän ajan tehnyt kaikkeni tullakseni terveeksi. Joinain päivinä on melkein normaali olo ja silloin olenkin toivonut että nyt tämä menee ohi, mutta oireet tulee aina takaisin. Aamuisin yleensä olo on aika hyvä ja lämpö normaali, mutta päivän aikana olo huononee. Joskus sitten mietin että jos kuvittelen kaiken sen takia kun olen niin peloissani punkeista. Ja toivoisinkin että niin olisi. Pelkään että oireeni pahenevat ja saan vielä niitä lukuisia neurologisia oireita joista olen lukenut.

Loistava tämä palsta ja pian pääsen lukemaan myös liiton keskusteluja. Hirveän surullista tämä borreoloosia sairastavien tilanne. Minusta tuntuu että minäkin tiedän jo paljon enemmän kuin lääkärit. Oma kokemukseni lääkäreistä on nyt myös tosi huono. Tosin tämä yksi lääkäri jolla olen eniten käynyt on nyt laittanut minulle lähetteen Auroraan negatiivisista vasta-aineista huolimatta. Mutta nyt tuntuu ettei taida siitä Aurorastakaan hirveästi apua olla...ainakaan jos testit on edelleen negativiisia.

Kiitos, että jaksoit lukea J Parempaa uutta vuotta kaikille!

Lähettäjä: Video-Lare Lähetetty: 30.12.2008 0:50

Tervetuloa mukaan joukkoon "KaFo771"

Minäkin sain pistoksen heinäkuun lopulla. Oireet ilmaantuivat parissa päivässä, mutta lääkäri teki "väärän" diagnoosin ja sitä hoidettiin "väärin".
Sitten sain uusia oireita, toinen lääkäri tulkitsi niitäkin "väärin" ja ei antanut mitään lääkettä, mutta lähetti kuitenkin Borrelioosi-vasta-aine testiin.

Meni viikko ja sieltä tuli positiiviset Borrelioosi testitulokset. Lääkäri määräsi heti 2 viikon antibiottiikuurin. Alkuperäisestä pistoksesta lääkekuurin aloittamiseen meni noin kuukausi. Siis bakteerit saivat vapaasti peuhata kropassani kuukauden.

Lääkekuurin aloittamisen jälkeen meni vajaa viikko, kun tuli uusia oireita. Menin taas, mutta nyt kolmannelle lääkärille. Hän sanoi, että tämä menee yli hänen ymmärryksen ja lähetti HYKS:n korvaklinikalle. Siellä asiantuntevasti todettiin, että minulla on kasvohalvaus, jonka on aiheuttanut Borrelioosi bakteeri ja lähettivät minut samantien Auroran sairaalan Infektio-osastolle.

Siellä sain hyvää hoitoa ja noin viikon kuluttua kasvohalvaus alkoi vaimentua. Pääsin kotihoitoon, mutta joka päivä piti edelleen käydän "päiväsairaalassa" ottamassa heidän määräämä tiputuslääkitys.

Mutta vaikka nyt olen taas työelämässä ja lievemmässä lääkityshoidossa, on minulla edelleen niitä vaivoja.

Joten neuvoni olisi, mene ihmeessä Auroran sairaalaan. Siellä hoidetaan jatkuvasti monia Borrelioosi potilaita, joten heillä on varsin hyvä kokemus näiden potilaiden hoidosta.

Mutta heidänkään hoito ei lupaa heti täydellistä parantumista.

Minulla on seuraava "kontrolli" Auroorassa tammikuussa 2009.

Hyvää ja parempaa Uutta Vuotta 2009.

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 30.12.2008 13:00

Hei vaan ja kiitos vastauksestasi. Millaisia oireita sinulla ilmeni ennen tuota kasvohalvausta? Sinulla oli kaiketi hyvä että vasta-aineet olivat positiivisia eli sait jotain kättä pidempää.

Itse olen nyt vähän puun ja kuoren välissä. Sain kutsun Aurooraan lääkärin vastaanotolle ja sitä ennen jo ensi viikolla oman terveyskeskuksen labratesteihin. Aloitin kuitenkin oma-aloitteisesti Amoksilliini kuurin ennen joulua, jota ajattelin nyt syödä vähän pidempään tällä kertaa. Testeihin ei kuitenkaan kannata varmaan mennä jos samaan aikaan syö antibiootteja. Eli mennäkö siis noihin testeihin ja mahdollisesti ehkä päästä Aurooraan hoitoon tai jatkaako kuuria muutaman viikon ja jos testejä voisi siirtää niin mennä sinne myöhemmin. Minut on siis määrätty veri ja virtsakokeisiin. En tiedä mitä mahtavat testata. Kaikki normi testit mitä minulta on otettu jo monta kertaa, esim. se borren vasta-ainetestin? Tuntuu vähän turhalta. Ja jos taas sekin on negatiivinen niin onko minulla mitään mahdollisuuksia saada mitään muuta hoitoa. Eli olisiko siinä tapauksessa vaan parempi jatkaa tätä omaa kuuria. Mene ja tiedä. Ajattelin soittaa sinne ja kysyä mitä testejä ovat ottamassa ja voiko siirtää. Ja miten pitkään pitää olla syömättä antibiootteja ennen testien ottamista.

Harmittaa kyllä, ajoittain on aika normaali olo, mutta johonkin aikaan päivässä tulee sellainen kipeä olo :-(. Eli en tiedä onko näistäkään antibiooteista hyötyä.

Lähettäjä:Video-Lare Lähetetty: 30.12.2008 23:21

Moi "KaFo771"

Kun vihdoin lääkäri määräsi minulle ab-kuurin, oli se "tehokkain" pillerikuuri, eli Amoxin 500 mg 2 pilleriä 3 kertaa päivässä, kesto 3 viikkoa. Mutta kuten sittemmin ilmeni, se ei estänyt B. bakteerin leviämistä ja viikon luluttua joudun kasvohalvauksen takia Aurooraan.

Siellä sanottiin, että Borrelioosi bakteeri on päässyt kropassani jylläämään ja nyt aloitetaan tehokas suonen sisäinen antibiootti hoito. Se oli Rocephalin 2 g 1 kerta suoneen päivässä (tiputus kesti noin tunnin).

5 viikon tiputuksen jälkeen siirryttiin taas pillereihin. Nyt otan Doximycin 100mg 1 pilleri 2 kertaa päivässä. Tätä on jatknut noin 3 kuukautta ja seuraava kontrolli on sovittu tammikuun 2009 alkuun.

En ole lääkäri, joten neuvoni ovat vain henkilökohtaisia mielipiteitäni. Suositan että menet Aurooraan ja kerrot siellä tulohaastattelussa lääkärille avoimesti kaikki kokemasi asiat ja ottamasi lääkitykset ja kerrot niiden vaikutukset. Kerro myös, että koet jatkuvasti erilaisia vaivoja. Kyllä siitä hoitosuunnitelma käynnistyy. Älä hämmästy, että Auroorassa sinua hoidetaan kokonaisvaltaisesti eli tutkitaan paljon muutakin kuin pelkästään B. tautia. Tämä siksi, että voidaan sulkea muut mahdolliset sairaudet pois. (Minultakin he löysivät toisen "sairauden" josta en tienyt itse mitään, mutta jonka hoito myös sitten aloitettiin, se ei vaikuttanut kuitenkaan mitään itse B. tautiin.)

Kyllä minä koen saaneeni Aurorassa asiantuntevaa hyvää hoitoa ystävällisten sairaanhoitajien avustuksella. (Ruokapuolta voisi hieman kritisoida, mutta olihan sielä kahvio, missä pääsi täydentämään omalla rahalla. Toisaalta ruoka oli maittavaa, mutta annokset pieniä. Toisaalta sairaalassa ei liikuta kuten työelämässä, joten kalorien tarve ei olekkaan niin suuri. Teki siinä mielessä hyvää, että laihduin muutamia kiloja, kun tuota painoa on ollut jonkin verran liikaa.)

Mutta jatkan vielä, että tämä Doximycin kuuri on saanut vatsani aika sekaisin. Jatkuvasti saa käydä istunnolla. Olen ottanut Gefilus-juomaa, joka auttaa vatsan ja suoliston hyviä bakteereja. Mutta paino on edelleen pudonnut taas muutamia kiloja, mikä on ollut (toistaiseksi) hyvä juttu.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 31.12.2008 0:12

Video-Lare, yritä saada tuo pakkisi kuntoon, koska suoliston kautta toimii kuitenkin suurin osa ihmisen immuunijärjestelmää.

Yritä vaihtaa tuo nauttimasi Gefilus-juoma maitohappokapseleihin. Koeta vaikka saada viimeistään seuraavalla kontrollikäynnilläsi itsellesi jotakin lääkärin määräämiä maitohappobakteereita, jos apteekissa myytävät eivät tunnu riittävän.

Ellei sinulla ole hiiva-allergiaa, niin yksi hyvä tuote voisi tietysti olla Precosa, joka on myös reseptilääke.

http://www.algolpharma.fi/files/algolph ... 492_pd.pdf

Se sisältää Saccharmyces boulardii -hiivaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_boulardii

Precosaa käytetään usein myös ennaltaehkäisevänä hoitona estämään pitkien antibioottikuurien aiheuttamaa ripulia.

Nuo Gefilus-juomat ovat kuitenkin maitopohjaisia sekä sokeroituja. Molemmat ovat erittäin huonoja vaihtoehtoja infektiosairauksia ajatellen.

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 31.12.2008 12:18

Hei Video-Lare,

Minulle tuo Doximycin aiheutti myös pahoja vatsavaivoja. Siis todella kipeän vatsan niin että kerran jätin kuurin keskenkin :-/. Amoksilliinia on ainakin tähän mennessä kestänyt. Sinä oletkin saanut ainakin kunnon kuurit.

Soitin tänään Aurooraan ja sanoivat, että ei haittaa kokeita jos olen antibiooteilla. Että ne vaikuttavat vain veren tulehdusarvoihin (ja nehän minulla on aina normaalit olleetkin). Että ei haittaa esim. borrelia vasta-arvojen testauksessa, onkohan näin?? Kaikenlaista testiä ottavat, vaikka siis minulta on jo menenlaista tutkittu tänä syksynä. Sitten sairaanhoitaja sanoi että jos borrelian vasta-aineet eivät ole koholla niin minulla ei sitten ole borreliaa... eli näin :-/ Eikö siellä borrelioosiliiton sivuilla ole jotain että hus:issa testataan western blot? Kun kysyin minun lääkäriltä, jolta tuon lähetteen sain, kyseisestä testistä, hän ei tiennyt mikä se sellainen testi edes on. Ehkä sitten kysyn siltä Aurooran lääkäriltä. Tuntuu vaan että tulevat tyrmäämään mun borreliaepäilyt, koska vasta-arvot ovat todennäköisesti taas negatiiviset. Ja tietty itse toivon tosi paljon että tämä ei olis borreliaa, mutta en vaan käsitä mitä muutakaan olisi, kun en ole ennen näin sairastellut (ja kun tosin jonkun pureman elokuussa sain). Mitään noin vakavia oireita minulla ei ole tosin ollut kun sinulla Video-Lare. Ja minähän aloitin antibiootit jo 4 päivää pureman jälkeen eli johtuiskohan siitä? Jotain mussa edelleen kuitenkin vielä kytee.

Olitko tuon koko 5 viikkoa sairaalan potilaana? Kuinka pitkään olit töistä poissa? Itse olen syksyllä ollut pari viikkoa, syyskuussa viikon ja joulukuussa viikon. Mutta sekin normaaliin verrattuna paljon. Ajattelin että lepo auttaisi, mutta ei se juuri tilannetta muuttanut.

Lähettäjä: Sailairina Lähetetty: 31.12.2008 14:33

Borrelioositesteistä ja niiden ongelmista löytyy paljon tietoa tältä palstalta. Esimerkiksi tässä muutama ketju:

http://groups.msn.com/Suomenlyme/tutkim ... 0503859038

http://groups.msn.com/Suomenlyme/tutkim ... ssage=2507

http://groups.msn.com/Suomenlyme/genera ... ssage=2860

http://groups.msn.com/Suomenlyme/tutkim ... ssage=2890

http://groups.msn.com/Suomenlyme/tutkim ... ssage=2962

"Vasta-ainetestit eivät ole luotettavia.
On olemassa useita syitä siihen miksi borreliatestit saattavat antaa virheellisiä tuloksia:

* Vasta-aineiden tuotanto ei ole vielä ehtinyt muodostua,
* Spirokeetat ovat elimistön koteloimina esim.lymfosyyttien soluseinämissä tai sijaitsevat syvällä kudoksissa,
* Testipäivänä verenkierrossa ja/tai elimistön nesteissä ei ole spirokeettoja,
* Spirokeetta on lepotilassa (L-muoto), jolloin sillä ei ole soluseinämää. Tällöin elimistö ei tunnista bakteeria eikä näin ollen muodosta vasta-aineita.
* Hiljattain otettu antibiootti- ja/tai tulehduskipulääkehoito,
* Immuunijärjestelmä on niin huonossa kunnossa esim. pitkäaikaisen infektion johdosta, ettei kykene muodostamaan vasta-aineita.
* Laboratoriolla ei ole riittäviä valmiuksia ja/tai testimenetelmiä borrelioosin toteamiseksi
* Väärät laboratoriotestien kriteerit
jne."

Lähettäjä: Video-Lare Lähetetty: 31.12.2008 21:43

Kiitokset nimimerkille "daila2008"

Herätit mielenkiintoisia ajatuksia. En tienyt, että "suoliston kautta toimii suurin osa ihmisen immuunijärjestelmää".

Olen lääkärin suosituksesta ottanut näitä Gefilus -juomia, niistä erilaisista suosikkini on nyt ollut "Valio LGG Gefilus, vahva annos vastustuskykyä, tropiikin hedelmät, HERAJUOMA, HYLA."

Itse asiassa otan aamulääkkeet nauttimalla tätä juomaa ja samoin iltalääkkeet. Omasta mielestäni tällä juomalla vatsani on selvästi rauhoittunut.

Näin apteekissa myytävän erikseen "LGG Gefilus ravintolisä" laktoosittomia pillereitä. Ostin, mutta kun tuo juoma on toiminut, niin näitä pillereitä en ole ottanut.

Arvelen, että minulla on hiiva-allergia, sillä minulla on todettu tauti nimeltä kihti. Siinä hiiva on yksi pahimpia ruoka-aineita. Siksi vältän hiivaa. Esimerkiksi olut on minulla kiellettyjen listalla.

Olen nauttinut normaalit jouluruuat ja painoni on noussut. Joten uskoisin ruansulatuksen (vatsa ja suolisto) toimivan suhteelisen hyvin.

KaFo771 -nimimerkille vastaan, että olin Auroran sairaalassa tiputuksessa ja hoidossa yli viikon. Sitten kun kasvohalvaus alkoi lieventyä, niin pääsin kotihoitoon, mutta joka päivä piti mennä Auroran päiväsairaalaan tiputukseen. Tätä tiputusta oli kaikkiaan yhtensä noin 5 viikkoa. Lääkäri antoi 1 kk sairasloman töistä. (Mutta kyllä sitä kotoota töitäkin tuli tehtyä :-) Ei sitä töihin olisi kehdannut mennä kun naama ei toiminut normaalisti ja kämmenessä oli kiinni tiputuksen vaatimat neulat verisuoniin (tietysti käärien alla, mutta hyvin näkyvästi).

Ongelmani tänään on edelleen se, että alkuperäinen ensimmäinen oire punkin pistoksen jäkeen, oikean käden sorminivelien kova kipeytyminen ei ole vieläkään poistunut. Tämän tulkitsen niin, että B. bakteeri ei ole vielä poistunut.

Odotan seuraavaa Auroran lääkärin kontrollia tammikuun 2009 alussa, mitä hän sanoo, kun 3 kk Doximycin hoito ei ole saanut mitään parannusta aikaan.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 31.12.2008 22:39

Video-Lare, mainitsemasi herajuoma ei ole minulle lainkaan tuttu. Jos otat sitä yhdessä antibioottien kanssa, niin oleellista nyt olisi, että onko se maitotuote ja sisältääkö se kalsiumia.

Kalsiumiahan ei suositella otettavaksi samanaikaisesti doksisykliinin kanssa, koska kalsium heikentää doksisykliinin imeytymistä ja täten luonnollisestikin samalla koko antibioottihoidon tehoa.

Doksisykliini suositellaan kuitenkin ottamaan ruokailun yhteydessä, koska näin voidaan vähentää sen aiheuttamaa vatsanärsytystä sekä mahdollista pahoinvointia. Tämä 'ruoan kanssa' ei kuitenkaan tarkoita maitotuotteita edellä mainituista syistä johtuen.

http://www.kela.fi/in/internet/kelansan ... &year=2008

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 31.12.2008 22:53

Noin 70 - 80 % ihmisen immuunijärjestelmästä toimii suoliston kautta, jossa tulisi olla laaja hyvien bakteerien kanta. Kaikki suolistoon "lähetetyt" lääkkeet antibiootit mukaan lukien ovat osaltaan horjuttamassa tätä tärkeää tasapainoa.

Koska tämä on hoidon onnistumisen kannalta niin kovin tärkeää, on asia on ollut myös melko laajalti esillä lukuisissa vanhemmissa keskusteluketjuissamme.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 1.1.2009 17:32

Sailairina olikin jo vastannut niin sangen tyhjentävästi borrelioosin testausmenetelmien luotettavuutta koskeviin kysymyksiin, että tyydyn vain toteamaan, että alkeellisinta borrelioosiin liittyvää matematiikkaa edustaa se, että kaikki markkinoilla olevat borrelioositestit ovat erittäin epäluotettavia.

Jos testit olisivat edes osapuilleen luotettavia ei tämmöisiä keskuteluja tarvitsisi edes käydä. Hiljattain otettu antibioottihoito on siis omiaan vääristämään borrelioositestien tuloksia. Borrelioosia ei voida poissulkea millään testillä.

Tutkailin juuri erään ulkomaisen laboratorion testipapereita ja heillä suositellaan olemaan minimissään 6 - 8 viikkoa ilman antibiootteja ennen borreliatestejä. Ja tuo on vain minimi.

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 1.1.2009 17:55

Niinpä ja vaikka kaikki käytössä olevat Borrelia-testit näyttäisivät aina selkeästi positiivista tulosta ja edelleen siihen (Borreliaan) liittyen käytännössä kaikki seerumista ja likvorista otetut näytteet olisivat tyypillisiä esim. keskushermostoinfektioille esim. vaikkapa Oksin "kuuluisan" 1996 väitöskirjan mukaisia tai labrojen omien "ohjeistuksien mukaan, eipä sillä käytännössä merkitystä ole.

Siihen, kun vielä lisätään selkeät Borrelian kliiniset oireet, useat punkkikontaktit sekä muiden vast. sairauksien poissulkeminen, niin lopputulos on - valitettavasti - sama.

Siis ns. käypähoitoa saa kerran, jopa kaksi, mutta sen jälkeen esim. muutaman vuoden päästä koko Borreliasta ei haluta keskustella, syytä etsitään kaikkialta muualta.

"Legendaarisin" tapahtuma lienee erään potilan kertomus infektio-polilla vierailusta, kun siis meni vuosien oireettoman jakson jälkeen uudestaan vastaanotolle, kun oireet olivat tismalleen samankaltaiset, oli vielä ennen menoa kertonut Borrelia-taustasta, jne.

Sairaalassa vastaanottokomitean muodosti lääkärien ja hoitajien "kuoro", joka heleästi lausui yhteen ääneen:

Mehän hoidettiin Borrelia jo vuosia sitten .

Lähettäjä: Video-Lare Lähetetty: 1.1.2009 23:53

Kysymys "daila2008":lle

Kirjoitit 31.12.2008 että:

"Kalsiumiahan ei suositella otettavaksi samanaikaisesti doksisykliinin kanssa, koska kalsium heikentää doksisykliinin imeytymistä ja täten luonnollisestikin samalla koko antibioottihoidon tehoa."

Tämä kuullostaa minulle pahalta, sillä minulla on todettu (testinkin mukaan) olevan laktoosi-intoleranssi. Tästä johtuen en juo maitoa tai nauti muitakaan maito pohjaisia tuotteita.

Kun en saa maidossa olevaa kalsiumia, niin minulle on suositeltu, että otan päivittäin kalkkitabletteja. Nyt otan 2 kertaa päivässä (= aamulla ja illalla) Ideos 500 mg/400 IE/IU Calsium, Cholecalciferolum -tabletit. Siis siinä on kalkkia (Calcium) 500 mg ja
vitamiini D3:sta 400 IE/IU yksikköä.

Eli, otan aamulla Doximycin antibiootin ja tämän Ideos tabletin samalla kertaa. Sama toistuu illalla. Siis onko tässä nyt se syy, miksi tämän Doximycin lääkitys ei tunnut vaikututtavan?

Kerroin kyllä tälle Doximycin -antibiootin määränneelle lääkärille, että minulla on laktoosi-intoleranssi ja siksi otan kalkki tabletteja. Kuitenkin hän tämän lääkkeen määräsi eikä sanonut mitään tästä kalkkitabletista.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 2.1.2009 10:43

Video-Lare, jos sinulla on laktoosi-intoleranssi, niin sitten saattaa muuten olla ettei tuo aiemmin mainittu tuote Precosa varmastikaan sovi sinulle.

Lääkäreitä sekä farmaseutteja on eritasoisia. Ehkä lääkärisi on ajatellut, että kyllä farmaseutti sitten apteekissa kertoo asiasta, koska se on heidän tehtävänsä ja farmaseutti on puolestaan ajatellut, että kyllä lääkäri on jo asiasta varmaan puhunut. Aika usein kyllä molemmat, sekä lääkäri että farmaseutti, mainitsevat asiakkaalle tästä kalkkiasiasta.

Alla on suora lainaus tuosta jo aiemmin laittamastani linkistä.

"Antibiooteista esimerkiksi tetrasykliinejä ja fluorokinoloneja ei pidä ottaa maidon kanssa, koska kalsium saattaa johtaa lääkkeen tehon heikkenemiseen ja hoidon epäonnistumiseen."

Doksisykliini kuuluu tetrasykliinien ryhmään. Jos kalkivalmisteita on pakko nauttia, niin niiden ottamisella tulisi olla vähintään 2 tunnin väli antibioottien ottamiseen.

Kalsiumin saannin suhteen pillereiden popsimiselle on myös olemassa vaihtoehtoja. Esimerkiksi muutama ruokalusikallinen jauhettuja seesaminsiemeniä riittää korvaamaan täysin päivittäiset maitotuotteet.

Itse olen melkoisen varma siitä, että ihmisen elimistön ei ole tarkoituskaan kestää vieraan nisäkkään lapsilleen tarkoittamaa maitoa. Lehmänmaitoa on kuitenkin Suomessakin juotu lähes poikkeuksetta vauvasta vaariin iät ja ajat.

Ihmiset ja heidän elimistönsä olivat ennen vahvempia. Nykyään kun on kaikenlaisia antibakteerisia tuotteita, ilmansaasteita, valmisruokia yms, on ihmisen sietokyky heikentynyt. Ehkä juuri sen vuoksi laktoosi-intoleranssi on niin kovin yleistynyt.

Aasiasta raportoitiin joskus vuosia sitten, että jop 90 % heidän väestöstään on luonnostaan laktoosi-intolerantikkoja. Entä jos tämä onkin ihmisen normaali tila? Kai sitä elimistö tottuu kaikenlaiseen, jos sitä riittävästi siedätyshoidattaa, kunnes sietokyky sitten joskus loppuu.

On täysin mahdotonta sanoa, että onko kalsiumtablettien nauttimisella osuutta hoitokokeilusi epäonnistumiseen. Jos kuitenkin päätät jatkaa kalkkitablettien ottamista, ota ne kuitenkin tästä eteenpäin vasta pari tuntia myöhemmin, antibioottien jälkeen. Kysy ihmeessä myös omalta lääkäriltäsi tästä asiasta seuraavan kerran kun tapaatte.

Kannattaa kuitenkin tutustua ravitsemustieteeseenkin, koska aika monesti löytyy joku korvaava vaihtoehto eri ravintoaineille.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 2.1.2009 10:55

Lääkelaitokselta raportoidaan aiheesta näin:

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/hu ... 5793.shtml

"Maidon kalsiumin vaikutus doksisykliinin imeytymiseen on vähäisempää kuin muilla tetrasykliineillä. Maito voi kuitenkin heikentää doksisykliin imeytymistä, joten doksisykliinin ja maidon samanaikaista nauttimista on syytä välttää."

Ja tohtori.fi tarinoi seuraavasti:

http://www.tohtori.fi/?page=7917725&id=9567960

"Maito häiritsee joidenkin lääkkeiden imeytymistä. Maidon kalsium muodostaa yhdessä lääkeaineen kanssa molekyylin, joka ei imeydy maha-suolikanavassa, eikä lääke näin ollen pääse kunnolla vaikuttamaan. Tällaisia lääkkeitä ovat antibiooteista esimerkiksi tetrasykliinit (esim. Apocyclin, Oricyclin, Doximycin), fluorokinolonit (esim. Ciproxin, Tarivid) ja nitrofurantoiini (esim. Nitrofur-C). Myös osteoporoosilääkkeistä alendronaatilla (Fosamax, Optinate) ja kaikilla rautalääkkeillä (esim. Obsidan, Retafer) on yhteisvaikutuksia maidon kanssa.

Maitotuotteita ei tarvitse kuitenkaan kokonaan välttää lääkehoidon aikana. Yhteisvaikutuksen syntyminen voidaan estää pitämällä riittävän pitkä tauko lääkkeen ja maitotuotteiden nauttimisen välillä. Maito ei häiritse lääkkeiden imeytymistä, jos maitotuotteita (piimä, jogurtti, kerma, juusto) ei nauti 1-2 tuntia ennen lääkkeen ottoa eikä 2-4 tunnin sisällä lääkkeen oton jälkeen."

Lähettäjä: kannikah Lähetetty: 2.1.2009 12:08

Minua pisti punkki elokuun alussa. Ensimmainen antibioottikuuri alkoi 3,5 viikkoa punkinpureman jalkeen, ja kaytan laakkeita vielakin. Tilanteemme ovat siis samantapaiset, Video-Lare.

Minullakin on viela valilla oireita. Olen kyllakin huomannut selkeaa parantumista tilanteessani varsinkin viimeisen kuukauden aikana. Vaikka kalsiumin kaytollasi olisikin ollut heikentava vaikutus antibioottikuurisi tehoon, luulisin siis, etta on normaalia, etta sinullakin on oireita viela tassa vaiheessa.

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 2.1.2009 12:58

Hei,

Tosiaan minulle sanottiin apteekissa että maitotuotteita sekä magnesium -ja rauta valmisteita ei saa ottaa samaan aikaan Doximycin kuurin kanssa.

Kannikah, mitä antibiootteja syöt? Oletko myös ollut tiputuksessa tai vain suun kautta otettavalla lääkityksellä? Millaisia oireita sinulla vielä ilmenee? Olen huolestunut, että minäkin tarvitsisin tuon suoneen laitettavan lääkityksen, mutta tuntuu siltä että sitä on mahdotonta saada ellei testeissä näy jotain. Ja en haluaisi vielä keskeyttää tätä kuuriani, kun olen sitä vasta 2 viikkoa syönyt. Ja taas testit on kaiketi turha ottaa jos vielä syön antibiootteja (vaikka sairaanhoitaja Auroorassa muuta väittikin). Eli pitäisi siirtää testejä... Tuntuu aika toivottomalta koko tilanne :-(.

Lähettäjä: kannikah Lähetetty: 2.1.2009 13:22

Hei KaFo771,

Olen kirjoittanut hoidoistani toiseen ketjuun:
http://groups.msn.com/Borrelioosi/gener ... 2575853658

Olen siis tosiaankin saanut myos kolmen viikon suonensisaisen hoidon.

Nyt on oireina valilla kantapaakipua ja kasien puutumista, ja joskus harvoin viela vahan nivelkipuja ja lihasnykayksia. Vasemmassa kadessa on joskus hermokipua, mutta kuukausitolkulla kaikenlaisia nappeja napsittuani en ole enaa varma, onko se borrelioosin vai laakkeitten aiheuttamaa.

Oma borrelioosini nakyi Western Blot -testissa antibioottikuurin aikana kuutisen viikkoa punkinpuremasta, eli Western Blot -testia kannattaa ehdottomasti vaatia. Itse silloin myos pelkasin, ettei antibioottikuurin ja pureman tuoreuden takia testeissa mitaan nakyisi.

Lähettäjä: Lendex Lähetetty: 2.1.2009 15:24

Precosasta minulla on aivan mahtavat kokemukset. Olen laktoosivaivainen ja mulle Precosa sopii todella hyvin, en vaan käytä sitä päivittäin, koska kapselit ovat aika arvokkaita ja haluan säilyttää jonkun aineen joka auttaa näihin jatkuviin suolisto-ongelmiin.
Antibiooteista haluaisin sanoa omana mielipiteenä vuosien kokemuksen perusteella, että antibiootit ei ei ainakaan minua ole parantanut borrelioosista, mutta olen saanut hyvin paljon hankalia lisävaivoja elimistööni. Jos nyt punkki purisi minua, en söisi pitkiä antibioottikuureja.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 2.1.2009 19:03

Hei Lendex, ja tervetuloa keskusteluun!

Tämähän on todella hyvä tieto, että Precosa soveltuu todistetusti myös laktoosivaivaisillekin. Muistan, kun mainitsin kerran eräälle kroonisesta ripulista kärsivälle rouvalle tästä valmisteesta ja hän ei uskaltanut kokeilla sitä, koska tuote sisälsi laktoosia.

Onko sinulla testeillä todettu laktoosi-intoleranssi vai oletko itse todennut saavasi oireita maitotuotteista?

Precosa on todellakin melko kallis tuote ja aika monet käyttävätkin sitä vain juuri pahimpina suolisto-oireiluaikoina sekä myös yhtäaikaisesti otettuna aina antibioottihoitojen kanssa. Monet aloittavat Precosa-kuurin jo ennen antibioottikuurin aloittamista. Precosaa saa yleensä melko helposti, kun osaa vain kysyä sitä. Monet lääkärit kyllä oikein suosittelevatkin sitä antibioottihoitojen yhteyteen.

Pitkien antibioottikuurien kohdalla olisi aina kohdistettava huomio myös henkilökohtaiseen dieettiin suolisto- ja muiden ongelmien minimoimiseksi. Parhaimpiin tuloksiin borrelioosinsa hoidossa ovat ympäri maailmaa yltäneet ne henkilöt, jotka ovat valmiita tekemään myös itse mahdollisimman paljon valintoja oman terveytensä eteen.

Borrelioosi aiheuttaa yleensä pitkän ajan kuluessa lisääntyviä oireita eri puolilla elimistöä. Näihin kuuluu väistämättä myös mm. ongelmat ruoansulatuksessa. Varmasti sinunkin kohdallasi on melko vaikeaa sanoa, että mitkä oireet johtuvat itse borrelioosista ja mitkä puolestaan antibiooteista.

Olet varmasti joutunut sairashistoriasi aikana käyttämään esim. särkylääkkeitä. Myös nämä ainoastaan oireenmukaiseen hoitoon tarkoitetut lääkkeet aiheuttavat pitkäaikaiskäytössä suuriakin ongelmia etenkin suoliston alueella. Kaikkien lääkkeiden käyttöön liittyy aina omat haittavaikutuksensa.

Mutta kuten maailmaltakin olemme saaneet kuulla myös monet kroonista borrelioosia sairastavat henkilöt ovat saaneet tuntuvaakin apua pitkäkestoisista antibioottihoidoista. Tätä ei käy kieltäminen. Niiden suhteen tulisi vain olla borrelioosiin ja lisäinfektioihin erikoistuneen lääkärin hoidossa sekä jatkuvassa pitkäaikaisseurannassa. Tietääkseni Suomessa ei ole vielä ainoatakaan tälläistä lääkäriä, joka kuulusi ILADS:iin ja tuntisi tämän kansainvälisen borrelioosijärjestön lääkäreiden tutkimustuloksiin perustuvat borrelioosin hoitosuositukset.

On mielestäni ihan selvääkin, että jos kerran borrelioosi aiheuttaa täysin erilaisia ongelmia eri henkilöille, ei samanlainen hoitokäytäntö voi mitenkään sopia kaikille. En kyllä alkuunkaan usko, että lääkärit tekisivät tätä jotenkin ilkeyksissään ihmisiä kiduttaen. Ongelma on luultavasti pikemminkin lääkäreiden yleisessä tiedon puutteessa ja hoitotoiminnan rajoittamisessa. Myös lääkäreiden olisi ryhdyttävä oma-aloitteisesti ja avarakatseisemmin tutustumaan siihen kuinka erilaisin tavoin borrelioosia maailmalla hoidetaan ja minkälaisia tuloksia näillä hoidoilla eri potilastapausten kohdalla saavutetaan. Vain siten ihminen ja oikea hoito voivat kohdata.

Tätä tilannetta voisi verrata vaikkapa putkirikkoon. Ajatelkaa, jos vesiputki hajoaa ja vettä tulvii valtoimenaan ympäri kiinteistöä. Putkimies kutsutaan paikalle ja hän yrittää korjata tätä putkirikkoa kuten se on "putkimiesopistossa" hänelle opetettu. Ellei hän tässä onnistu, niin poistuuko hän paikalta ja jättääkö hän putken vuotamaan? Tuskinpa vaan. Miksi siis eri alojen ammattilaisilla olisi erityisoikeus jättää "putki vuotamaan"?

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 2.1.2009 20:01

Dailan viimeiseen kappaleeseen kiteytyy montakin asiaa (ongelmaa), vaikkakin on tietty paha verrata putkirikkoa tai sairautta - sen hoitoa - aika paljon tuo kuvastaa, miten meillä toimitaan.

Jos tosiaan tapahtuu joku haaveri - putkirikko on hyvä esimerkki - tai esim. auto menee rikki, kyllä molempia korjataan niin kauan, että ne kuntoon tulee. Jos eka kaveri(t) ei hommaa osaa, vaihdetaan tilalle parempi ja kokeneempi, lopputulemana kuitenkin se, että vika tulee korjattua, eikä homma jää puolitiehen ja/tai asiakas joudu kohtuutottamasti odottomaan. Vielä, kun esimerkkiä laventaa yritystenväliseen toimintaan, toiminta on vieläkin ripeämpää.

Molemmissa tapauksissa asiakas maksaa vasta, kun työ on valmis ja hänellä on oikeus vaihtaa - ilman kustannuksia - tekijää, jos ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun.

Valitettavasti meillä (lähes kaikessa) julkisen puolen hommassa on liian lepsu meininki. Terveydenhuollossa tämä tarkoittaa kärjistäen, että siellä työskenteleville on aivan sama, onko jonot kohtuuttoman pitkät ja miten homma toimii, useimmat polit toimii kuin muu maailma ei heitä koskettaisi, tehollinen työaika on minimaalinen, jonoja ei pureta ylitöillä, kokeet, yms. aikataulutetaan niin (tipottain), että yksinkertaisen asian hoitoon 1 kuukausi on usein pienin yksikkö.

Tuota asiaa olen aina ihmetellyt, eritoten sen takia, että esim. HYKSIN selkeästi kalleimmat kulut ovat kiinteistöt, niiden korjaus ja ylläpito sekä tutkimuslaitteet, kuitenkin näistä 70-80 % toimii vaan noin 7 tuntia vuorokaudessa. Lähes kaikessa muussa toiminnassa pyritään tehokkuutta lisäämään.

Jottei mene ihan sivu suun jorinaksi, toki antibiootit "hallaa" elimistölle tekee, mutta niin moni muukin asia ja haittavaikutuksia pystyy omilla valinnoillaan minimoimaan.

Melkoisen määrään erilaisia lääketeollisuuden tuotteita olen "niellyt" n. 10 v aikana, niistä valtaosa antibiootteja. Ilmeisen sitkeää lajia vatsani on, kun ei vieläkään vastaan pane. Suolistokin tähystettiin "molemmista päistä" ja kunnossa tuo näytti olevan.

Eniten ehkä herättää kysymyksiä se, että, silloin, kun antibiootteja käytetään, täytyisi varmistua, että on valittu oikea AB oikealla annoksella - ja että se varmasti imeytyy, kuten on tarkoitettu, tässäkin asiassa on jo fysiologisia eroja sekä juurikin nuo mainitut muut (ruoka)aineet. Pahimmillaan AB:n käyttö on silloin, kun se ei syystä tai toisesta "toimi", vaan siitä saa kaikki AB:n haitat ja bonuksena kenties resistenssin bakteerin.

Kieltämättä ihmetytti UOS-elokuvan ja monien muiden "protokollien" vuosia kestävät AB-hoidot, mutta ilmeisen hyvin näymmä ihmiset ovat niistä selvinneet ja lopputuloksena sairaus (Borrelia) saatu hoidettua - hölmömpäähän on esim. määrätä ennalta tietyn pituinen AB-kuuri ja lopettaa se sitten, vaikka sairaus (Borrelia) ei olisi parantunut, lopputulos on AB-kuurin ja edelleen voimissaan olevan sairauden heikentämä "kroppa", joka on altis sekä itse perussairaudelle kuin mahdollisille lisäinfektioille.

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 2.1.2009 20:52

Hei Kannikah,

Kiitos vinkeistäsi. Kävin lukemassa tarinasi antamassasi linkissä. Ymmärsin, että sinulta otettiin western blot Suomessa. Miten onnistuit pääsemään testeihin? Oliko sinun veren vasta-arvo testi positiivinen ja siten pääsit western blot testiin? Minä nimittäin kysyin testistä lääkäriltäni ja hän ei ollut siitä kuullutkaan!! Eli todella asiantuntevaa :-/ En oikein tiedä mistä alkaisin testiä kyselemään. Jos veren vasta-aineet ovat edelleen negatiiviset, nauretaanko minut ulos kun alan vaatimaan western blottia. Hyvä kuulla, että sinulla näkyi testissä jotain, vaikka olitkin antibiooteilla. Kuulosti siltä, että Hollannissa olet saanut hyvää hoitoa.

Onneksi on tämä palsta mistä saa hyvää tietoa! Kiitos kaikille kommenteista!

Lähettäjä: Video-Lare Lähetetty: 2.1.2009 21:36

Kiitos taas nimimerkille "daila2008" lisätiedoista.

Ja etenkin annetuista linkeistä erilaisiin tietolähteisiin. Hienoa, että meidän joukosta löytyy henkilöitä, joilla ilmeisesti on aikaa etsiä tietoja ja eritoten, tallettaa näitä tietoja muistiin, josta pystyvät niitä jakamaan meille "uusille potilaille".

Jatkan oman tapaukseni yksityiskohtia, kun siellä tuli vastaava asia esiin.

Työpaikkalääkärilleni kerroin, miten Auroran sairaalan lääkäri on määränyt minulle pitkän AB lääkityksen B. taudin takia. Hän kysyi miten voin? Vastasin, että muuten hyvin, mutta vessassa pitää käydä useammin kuin ennen. Siihen hän vastasi, että hän tietää hyvän lääke-aineen, jolla vatsan toimintaa voidaan auttaa antibiottikuurin takia. Aineen nimi on Rela.

Kun seuraavan kerran kävin apteekissa ostamassa lisää Doximycin ab:tä ja huomasin, että siinä tiskillä oli tarjolla tämä RELA pakkaus. Ostin senkin. Tässä vaiheessa lääkkeitä myynyt henkilö (farmaseutti?) sanoi, että jos otat näitä ab-pillereitä, niin tätä Rela -ainetta ei saa otta yhtä aikaa. Pitää olla ainakin 2 tuntia väliä.

Tätä ohjetta olen noudattanut jopa niin kuuliaisesti, että olen ottanut nyt kuukauden sisällä vain yhden Rela -tabletin. Pakkauksen päällä lukee: "Kerran päivässä, Maitohappobakteerivalmiste, laktoositon, gluteeniton, Vatsan hyvinvointiin."

Siis täällä lukemani perusteella, olen tehnyt 2 virhettä (eli lääkäri(t) eivät ole antaneet oikeita ohjeita), Doximycin pillerin olen ottanut Gefilius-juoman kanssa ja lisäksi olen lopuksi ottanut vielä kalkki-tabletin. Siis sitä Rela -tablettia en ole ottanut, kun siitä apteekissa minua varoitettiin.

Pitää nyt sitten ottaa Doximycin pilleri veden kanssa ja ottaa noi muut ravinneaineet (Gefilus-, kalkki- ja Rela -aineet) reilusti ennen tai jälkeen ab-pillerin ottoa.

No, ensi viikolla on Auroran lääkärin kanssa ensimmäinen kontrolli. Kyllä kerron hänelle nämä asiat, saas nähdä, mitä hän vastaa. On se vaan hoopoa, että olen nyt 3 kk ottanut Doximycin lääkettä ja olen muilla tuotteilla ilmeisesti eliminoinut sen vaikutuksen. Ilmankos mielestäni minun B. oireet oikean käden nivelissä eivät ole laisinkaan parantuneet, enemminkin hieman pahentuneet.

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 2.1.2009 23:21

Jep, näymmä lääkkeiden ottokin on taitolaji ja ohjeistus apteekissa puutteellinen.

Yleensä olen ottanut doksit tyhjään vatsaan veden kanssa jonkin aikaa ja välillä puuron kanssa, joka avittaa "vatsanpuruja" - tuskin kenenkään vatsa kestää doksia ottaa tyhjään vatsaan kuukausitolkulla ilman ongelmia.

Lare, oletko saanut ns. herxheimer-reaktioita kuurin aikana, sen, kun pitäisi olla jonkinlainen "indikaattori" hoidon tehosta, siis, jos ja kun doksisykliini "kohtaa" Borrelia-bakteereita tuhoten ne, niin tuosta pitäisi syntyä sitten oireita (oireiden pahenemisia).

Olisi mukava kuulla raportti Auroran reissustasi ja jatkohoitosuunnitelmista. Itselläkin reissu infektipolille ensi viikolla, ihmetellään tulehtuneita niveliä - miten niitä pitäisi hoitaa - ja käydään läpi "jotain" uutta hoitosuunnitelmaa, kun Borrelia-vasta-aineet ovat vaan koholla jatkuvasti ja nyt siis uutena riesana nivelten tulehtuminen. Hidasta tämä vaan on, marraskuusta astien tulehdus ollut akuutti ja nyt vasta paneudutaan asiaan kunnolla.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 2.1.2009 23:33

(Toivottavasti tulevalla keskustelupalstallamme pääsisimme eroon noista turhista hieroglyfeistä ettei tarvitsisi aina laittaa joka juttua uudestaan palstalle. Nyt uusi yritys...)

Jukka61, tarkoitukseni ei ollut suoranaisesti verrata putkirikon korjausta sairaudenhoitoon, vaikka sen teinkin.

Tuo putkimiesvertaukseni oli vain sellainen kärjistymä, eräänlainen kirjallinen karikatyyri, jonka pääasiallinen sanoma oli irvailla, että on melkoisen turha olla itsestään vakuuttunut ellei siihen ole todellista aihetta.

Vertaus ei ollut kohdistettu henkilökohtaisesti kenellekään palstalaiselle vaan lähinnä lääketieteen saralle. En viitsi ilmaista asiaa suorasukaisemmin ettei vaan tule mitään herjaussyytettä. Uskon, että jokainen borrelioosin hoidon ongelmiin perehtynyt henkilö ymmärtää "yskän". Tarkoitus ei ole myöskään loukata ketään vaan ainoastaan herättää ajatuksia. Onneksi Suomessa on tämä sananvapaus.

KaFo771, kertomuksesi ei valitettavasti yllätä. Olen kuullut myös tarinoita muistakin suomalaisista lääkäreistä, joilla ei ole aavistustakaan mikä testi on western blot. Eräs heistä on vielä neurologian ylilääkäri. Tämä on mielestäni aika uskomatonta, koska borrelioosi aiheuttaa lähes poikkeuksetta myös neurologisia oireita.

Video-Lare, myös maitohappobakteereiden ja antibioottien ottamisen välillä todellakin suositellaan olevan aina parisen tuntia, joten noudata ihmeessä vaan sitä farmaseuttisi antamaa ohjeistusta sen suhteen.

Ota antibiootti veden kanssa, mutta ota samoihin aikoihin myös hieman jotain pikkupurtavaa tuohon jo aiemminkin laittamaani linkkiin viitaten.

http://www.kela.fi/in/internet/kelansan ... &year=2008

"Joitakin lääkkeitä kehotetaan ottamaan ruuan kanssa sen vuoksi, että ne saattavat ärsyttää tyhjää mahaa tai aiheuttaa huonoa oloa.
? Sellainen on esimerkiksi antibiootti doksisykliini. Monet muutkin lääkkeet ? jos tuntuu, että ne aiheuttavat pahoinvointia ? voidaan ottaa pienen ruokapalan kera, Kirsti Laitinen suosittaa."

UOS-elokuvan nähneet, muistatteko vielä nämä kommentit borrelioosielokuvasta?

JORDAN FISHER (borrelioosiin sairastunut ex-metsänvartija): Minkälainen romahdus lääketieteen järjestelmässä voi johtaa siihen että sairaat ihmiset menevät lääkäriin eivätkä todennäköisesti saa tehokasta hoitoa sairauteensa

BERNARD RAXLEN (borrelioosiin erikoistunut lääkäri): En olisi ikinä uskonut että tuhoisa bakteeri-infektio voi osoittautua niin poliittiseksi ja että totuus voi olla niin raa?asti vääristelty.

Tässäpä meille hieman ajateltavaa...

Lähettäjä: Video-Lare Lähetetty: 2.1.2009 23:48

Piti oikein käydä uudestaan lukemassa Doximycin lääkkeen mukana tullut ohjeteksti.

Siinä todetaan vain, että lääkettä ei saa ottaa samaan aikaan maidon kanssa. Lisäksi mainitaan, että lääkkeen oton ja maidon nauttimisen välillä suositellaan 1-2 tunnin väli. (Joo, minä en juo maitoa laisinkaan :-)

Muiden lääkkeiden käytöstä mainitaan että:

Rautalääkkeet ja alumiinia tai magnesiumia sisältävät antasidit eli mahahappoa neutraloivat lääkkeet voivat vähentää doksisykliinin imeytymistä. Yhteiskäyttöä suositellaan vältettäväksi. Doksisykliinin ja edellä mainittujen lääkkeiden oton välillä on pidettävä ainakin 1-2 tunnin väli. (En käytä näitä.)

Vielä lisäksi mainitaan, että Kinapriili (ACE-estäjä) vähentää doksisykliinin imeytymistä. Fenytoiini, karbamatsepiini, fenobarbitaali epilepsialääkkeeitä) ja rifampisiini (antibiootti) nopeuttavat doksisykliinin poistumista elimistöstä. (En käytä näitä.)

Varoitetaan, että doksisykliini saattaa lisätä metotreksaatin (nivelreuman ja syövän hoidossa käytetty lääke) ja litiumin (mielialalääke) toksisia vaikutuksia. (En käytä näitä.)

Varoitetaan, että Doximycin-kuurin aikana on huomattava, että doksisykliini voi heikentää ehkäisypillerien tehoa. (En käytä, kun olen miespuolinen.)

Mutta kun lääkärit suosittivat Gefilus -juomia, Rela -tabletteja ja lääkäri tiesi, että minulla on laktoosi-intoleranssi ja siksi otan kalkki tabletteja, niin näistä Doximycin lääkkeen ohjetekstit eivät sano mitään.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 3.1.2009 0:45

Ohjetekstissä varmaan mainitaaan, että lääkettä ei saa ottaa samanaikaisesti maidon kanssa, koska suomalaiset lutkuttavat maitoa sen verran, että maito/maitotuotteet ovat suomalaisten pääasiallinen kalsiuminlähde.

Vaihdetaanpa sitten kyseinen Doximycin johonkin toiseen doksisykliiniä sisältävään valmisteeseen ja katsotaan mitä sen ohjeteksteissä sanotaan.

Tässäpä on esimerkiksi Dosyklin, jonka vaikuttava aine on myöskin doksisykliini.

http://www.nycomed.fi/NR/rdonlyres/8BE6 ... 50_pil.pdf

"Samanaikaisesti käytetty rauta-, kalkki- tai antasidilääkitys (mahahappoa neutraloiva) saattaa heikentää doksisykliinin imeytymistä, joten niiden ja DOSYKLIN®-annoksen ottamisen välillä tulee olla vähintään 2 tuntia. Maitotuotteita ei tule käyttää samanaikaisesti DOSYKLIN®-tablettien kanssa, sillä ne heikentävät doksisykliinin imeytymistä."

Joten eiköhän kyseessä ole kuitenkin etupäässä juuri kalkin ja doksisykliinien riitasointuisuus?

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 3.1.2009 1:05

Vielä yksi "tietoisku" näin yösydännä ja sitten nukkumaan.

http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.nay ... i=ttl00197

"Tärkeimmät lääkkeiden imeytymiseen liittyvät yhteisvaikutukset liittyvät tetrasykliini- (Doximycin, Dosyklin, Doximed) ja fluorokinoloni (esim. Ciproxin) ?antibioottien imeytymisen estymiseen.

Tetrasykliini- ja fluorokinoloniantibiooteilla sekä osteoporoosilääkkeinä käytettävillä bisfosfonaateilla (esim. Fosamax) on kliinisesti merkittävä interaktio metallikationeja, kuten kalsiumia, magnesiumia tai alumiinia sisältävien lääkkeiden kanssa. Interaktion mekanismina on kelaatio, joka estää näiden kolmen lääkeryhmän aineiden imeytymistä jopa 90%, mikä yleensä johtaa tulehdustaudin hoidon epäonnistumiseen.

Erityisesti närästysvaivojen hoidossa käytettävät antasidit ja sukralfaatti sisältävät suuria määriä magnesiumia tai alumiinia. Metallikationien ja antibioottien yhteisvaikutus voidaan välttää ottamalla antibiootti 2 tuntia ennen kalsium-pitoista ravintoa tai lääkkeitä, jotka sisältävät metallikationeja."

Tämän tulkistemisessa tarvitaan jo hiven luetunymmärtämistä, mutta kyllä tämä rauhassa funtsittuna aukenee.

Lähettäjä: kannikah Lähetetty: 3.1.2009 1:23

Hei KaFo771,

Lahetteen Western Blot -testiin minulle antoi yksityislaakari, jonka olin kuullut hoitaneen borrelioosipotilaita ennenkin. Han laittoi minut suoraan Western Blot -testiin, koska tiesi, ettei Elisa-testissa valttamatta nakyisi mitaan.

Suosittelisin siis, etta sinakin yrittaisit ottaa selvaa, ketka laakarit paikkakunnallasi tai lahipaikkakunnillasi tietavat borrelioosista tavallista enemman ja menisit sellaisen laakarin vastaanotolle, jos asia ei tamanhetkisen laakarisi kanssa etene. Itsellanikin on tuoreen borrelioosini kanssa jo 7. laakari menossa...

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 3.1.2009 13:22

Kafo, tuo Blottaus (Western Blot) on ihan perusjuttu nykyään - oli jo 10 vuotta sitten - eli jos lääkärisi ei siitä tiedä, vaihda heti lääkäri.

Kun aikanaan - v. 2000 - Borrelia kohdallani äityi todella pahaksi, niin päivystyspolilla tehtiin heti "kaikki" mahdolliset kokeet ja vielä tivattiin, olenko ollut ukomailla, harrastanut "irtosuhteita", jne. eli sieltä Borrelian lisäksi tutkittiin mm. HIV, kuppa, tubi, klamydiat, jne. eli kaikkia mahdollisuuksia, jotka voivat aiheuttaa kovan kuumeen, aivokalvontulehduksen ja sanoin kuvaamattoman järkyttävän olon.

Kuten Lare tuonne avasi toisen ketjun, Borreliaa muistuttavia tauteja on mm. kuppa sekä useinhan Borreliassa kyse voi olla sekainfektiosta.

Lähettäjä: KaFo771 Lähetetty: 4.1.2009 10:26

Hei Kannihah ja Jukka61,

Kiitos neuvoista. Kyllä taitaa lääkärin vaihto olla paikallaan. Samainen lääkäri on silmät kirkkaana sanonut minulle että borrelia ei ole mahdollinen ja minun oireet eivät liity borreliaan. Taitaa olla aika tyypillistä kyllä. No sain häneltä sentään lähetteen tuonne Aurooraan. Eli seuraavaksi otan käsittelyyn Aurooran lääkärin.

Kannikah, otettiinko sinulla testi siis julkisella puolella, ei yksityisellä lääkäriasemalla? Ajattelin vain että kuinka nopeasti pääsit testiin lähetteen saamisen jälkeen?

Lähettäjä: kannikah Lähetetty: 4.1.2009 12:38

Hei KaFo771,
Yksityislaakari lahetti testeihin julkiselle puolelle. Paasin testeihin neljassa paivassa. Vastaukset sain parin viikon jalkeen testeista ja suonensisainen hoito alkoi vastausten saamista seuraavana paivana.
Toivottavasti asiasi etenee siella Auroorassa!
Bb

Paluu YLEISTÄ